שירותי ענן (ובכלל – מחשוב ענן) הוא מושג שצבר תאוצה מתמדת בשנים האחרונות והפך לחלק מהנוף הטכנולוגי שלנו, על אפם וחמתם של מומחים מנבאי שחורות למיניהם… מה לא אמרו עליהם – שהם הדרך הקלה של ארגונים להסיר מעצמם אחריות לשרתים שלהם, שהם אינם מאובטחים כהלכה, שאין להם עתיד בראייה הארגונית… ובכל זאת, שירותי ענן הם עובדה קיימת, אשר מיצבה את עצמה כחיונית בכל עסק ובכל ארגון, שיודעים שקידמה וטכנולוגיה אינן כורח כתוצאה מברירות מחדל, אלא בחירה מודעת וחכמה.

מהם שירותי ענן?

מאחורי כל פעולה ממוחשבת שאנחנו עושים נמצאים משאבים אותם אנו צורכים: נפח אחסון, כוח עיבוד של שרת, תוכנות, מערכות הפעלה, פלטפורמות פיתוח (בארגונים המפתחים אפליקציות ויישומים) וכד’. כל אחד מהמשאבים הללו צורך מאיתנו משאבים נוספים הנמדדים בזמן, כוח אדם וכסף.

אם ניקח, לדוגמה, ארגון אשר נדרש לרכוש שרת לצורך פעילותו, נראה, כי את הרכישה תקדים עבודת חקר מעמיקה שתכלול אפיון הצרכים, השוואה בין דגמים שונים, בחירת השרת המתאים והמשתלם ביותר (כל אחד מהם דורש כוח אדם וזמן), בזמן הרכישה ישולם כסף, בעת ההטמעה יידרשו זמן וכוח אדם, ואף לצורך תחזוקתו השוטפת יידרשו כוח אדם מיומן, זמן וכסף (עבור עדכונים ושדרוגים, תנאי אחזקה מתאימים וכן הלאה). כל המשאבים הללו מופנים לשרת, אשר במקרה של צמיחה מהירה של הארגון, עשוי שלא להתאים תוך פרק זמן קצר.

במקרה הפוך, בו הצמיחה איננה מתרחשת, ונקנה שרת תוך חשיבה עתידית, אשר מתאים להתרחבות הארגון – השרת איננו מנוצל במלואו, אבל ההוצאות על רכישתו והעלויות הכרוכות באחזקתו משולמות ממש כאילו נוצל במלואו. שירותי ענן מאפשרים לנו את צריכת אותם המשאבים כחבילות שירות, אשר מתאימות לצרכים שלנו.

שירותי ענן

איזה סוגים של שירותי ענן עומדים כיום לרשות הארגונים?

ישנם סוגים רבים של שירותי ענן, ובשל ההתפתחויות החלות כל הזמן, מתווספים אליהם שירותים חדשים בקצב מהיר. ניתן לחלק את שירותי הענן לפי המשאב אותו הם מציעים, למשל:

תשתית כשירות – (Infrastructure as a service (IaaS – תחום שירותי הענן הוותיק, הבסיסי והנפוץ ביותר. הכרנו אותו כבר בתקופת המייל הוובי שהוצע לנו על ידי ספקיות האינטרנט. את הגלגול המודרני הבסיסי שלו (הנפוץ ביותר בשימוש הפרטי כיום) אנחנו פוגשים אצל Google (עם Gmail ו-Google Drive), Dropbox ודומות להן.

תוכנה כשירות – (Software as a service (SaaS – תחום נפוץ מאד, בעיקר בתוכנות ה-CRM, אבל ישנן חברות תוכנה רבות אחרות שמעבירות את השימוש בתוכנות שלהן מהתקנה לוקאלית או רשתית-ארגונית לפורמט של שירותי ענן.

שולחן עבודה כשירות – (DaaS) Desktop as a Service – שירות בו כל אחד ממשתמשי הארגון מקבל שולחן עבודה ייחודי, המכיל את היישומים והגישות המתאימים לתפקידו לפעילות שעליו לבצע. כלומר, שולחן העבודה של איש מחלקת הנה”ח ייראה שונה לגמרי משולחן העבודה של איש מחלקת הגרפיקה.

שירותי גיבוי בענן ברמות התפתחות טכנולוגיות שונות מאספקת שטח לאחסון הגיבויים כאשר הם מבוצעים בצורה יזומה ועד למערכות גיבוי מתקדמות, המיועדות לגיבוי מתוזמן.

שירותי אבטחה בענן – מאחר ואבטחת המידע, מאז ומתמיד, היוותה את אחד הנושאים המאתגרים ביותר איתם מתמודדים ארגונים, ספקיות שירותי ענן מציעות פתרונות מבוססי ענן לאבטחת מידע רב שכבתית (כמו Kaspersky Endpoint Security Cloud).

שירותי ענן ספציפיים לתחום הפעילות של הארגון

בנוסף להם, ניתן לראות גם שירותי ענן מסוימים, הפונים לארגונים העוסקים בתחומים ספציפיים, כמו:

פלטפורמה כשירות – (Platform as a service (PaaS – המיועדת לחברות מפתחות ויוצרת עבורם סביבה וירטואלית לפיתוח, ללא צורך להתקין את פלטפורמת הפיתוח הנדרשת על השרת.

שירותי תקשורת בענן – מרכזיות תקשורת וירטואליות לארגונים בינוניים עד גדולים, אשר מסייעות לארגונים להתמודד עם הציוד הנדרש להפעלת מוקדי שירות, מוקדי מכירות, מוקדי תמיכה וכן הלאה.

שירותי הענן של MedOne

השותפות בין MedOne לחברת Dimension Data (חברת הבת של חברת הטלקום הגדולה בעולם – NTT), מאפשרת גם לארגונים הישראליים לזכות ביתרונות הרבים שמעמידים לרשותם שירותי ענן. ענן ה-MedOneCloud מציע לארגונים קטנים, בינוניים או גדולים, סל של פתרונות הענן, אשר ביניהם:

One Stop Shop – יכולותיה המגוונות של MedOne מאפשרות ללקוחות MedOneCloud לקבל את כל שירותי האירוח והמחשוב מגורם מקצועי אחד, למרות אופיים והדרישות הספציפיות של השירותים השונים.

שירותי מחשוב ענן לעסקים (ציבורי והיברידי) – הממוקמים בכמה אתרי DataCenter תת-קרקעיים המאובטחים בקפידה בתוך גבולות ישראל.

שירותי ענן

זמינות גבוהה – SLA בזמינות של 99.999%, הנחשבת לאחת מהגבוהות ביותר בעולם.

איכות, יציבות ושרידות – תשתיות הענן של MedOneCloud פועלות בטכנולוגיות מובילות ועדכניות, כך שלקוחות MedOneCloud נהנים מביצועים רציפים ומהימנים ביותר.

פורטל Self Service – גמישות, פעולה בזמן אמת ובאופן עצמאי ללקוח, על ידי שימוש בפורטל ייעודי המאפשר הגדרת והקצאת משאבי המחשוב, האחסון, הגיבוי, תשתיות התקשורת ואבטחת המידע.

אבטחת מידע תוך עמידה בתקנים בינ”ל מחמירים – MedOneCloud פועל בהתאם לתכתיבי התקנים הבינ”ל מחמירים ביותר ובהתאם להנחיות הרגולציה הרלוונטית בישראל בין תקנים אלה: ISO27001, ISO27799, ISO27017, HIPAA, PCI DSS, תקנות בנק ישראל וכן הלאה, כך שגם ארגונים המחויבים לכך בחוק יכולים לעשות בו שימוש ללא חשש לאבטחת המידע.

MedOneCloud מהווה חלק מרשת בינ”ל – כחלק אינטגרלי מ-OneCloud, נהנים לקוחות MedOneCloud מאפשרות הקצאת משאבים בכל אזור בעולם, תוך התנהלות חשבונאית מרוכזת ומאוחדת במטבע ישראלי.

המשכיות עסקית (DR) – השילוב בין MedOneCloud ל-Dimension Data פותח בפני לקוחות MedOne מבחר פתרונות להבטחת ההמשכיות העסקית, לחברות המחויבות בכך על ידי הרגולטור בישראל וגם לחברות שאינן מחויבות בכך באופן רשמי, אבל מתנהלות בצורה עסקית נבונה.

תמיכה טכנית בזמינות גבוהה, בעברית ובאנגלית – מוקד התמיכה הטכנית המקצועי של MedOne פועל 24/7/365 ומספק מענה תמיכה בעברית ובאנגלית.

לפרטים נוספים בנושא שירותי הענן ולכל שאלה או בקשה – אל תהסס ליצור קשר