מחשוב ענן הוא שם כולל לקונספט תפישתי טכנולוגי, אשר מעביר את מרכז הכובד של המשאבים אותם צורך הארגון מתוך שטח הארגון החוצה, אל מחוץ לגבולותיו. הביטוי הנפוץ שלו כיום הוא שירותי הענן, אולם, כמגמה, מתכתב מחשוב הענן עם מגמות שולטות אחרות בתחום הטכנולוגיה והתעסוקה, כמו ביג דאטה, עבודה מרחוק, מוביליות וכד’. מהו אותו מחשוב ענן מפורסם? כיצד הוא יכול לסייע לארגונים בהתמודדותם היומיומית במישורים השונים? למה הוא עדיף על צורות עבודה אחרות?

מהו מחשוב ענן?

עד לפני שנים לא רבות, ארגונים השתדלו להחזיק את כל נכסיהם בשליטתם ובשטחם. אמנם, הדבר נחשב לבטוח (פחות או יותר) מבחינת הגישה הממודרת והאחריות לתפעול לשרתים, אולם הוכח כלא משתלם מבחינה כלכלית וכלא יעיל מבחינת המשכיות עסקית. אין תועלת רבה במקרה של אסון לגבות את הידע הארגוני בשרת נוסף, אשר אף הוא מצוי בדיוק באותו המקום בו מצוי השרת בו מצוי המידע המקורי.

כך, בערך, בדרך החתחתים (שעברה דרך גיבוי על מדיות והחסנים ניידים) נולד הרעיון של שרתים מרוחקים, אשר נוהלו ותופעלו על ידי הארגון בעצמו או על ידי חברת האחסון (במידה והיו לה הכישורים הנדרשים לכך, כמובן). יש לציין, כי גם בתקופה המקדימה, בה השרתים עדיין ישבו בשטח הארגון, עמדו לרשות משתמשים (בעיקר הפרטיים, פחות הארגוניים) שירותים כמו שרתי מייל מרוחקים (למשל, כמו אלה שהוצעו על ידי ספקיות שירותי האינטרנט) אשר הגישה אליהם התבצעה באופן וובי באמצעות תוכנת הדואר הלוקאלית.

מחשוב ענן

למרות שבאותה התקופה ארגונים לא ששו (ומסיבות מוצדקות, הרלוונטיות לאותה התקופה) לאמץ את הקונספט, לא הייתה להם בעיה לאמץ דרך ביטוי אחרת נפוצה של מחשוב ענן – אחסון אתר הארגון. אולי משום, שלכאורה, אתר ארגוני מכיל הרבה פחות מידע רגיש משרת ארגוני.

מה היו החסמים לאימוץ ארגוני המוני של מחשוב ענן?

מבחינה פסיכולוגית, חלק גדול מהארגונים דאז לא היו בשלים להוציא מידיהם את האחריות לשרתים ולמשאבים הנוספים השונים, אשר כיום מוצעים כשירותים על ידי ספקיות שירותי הענן. התחושה הכללית השלטת הייתה הנטייה לשמור את הקלפים האסטרטגיים של הארגון קרוב לחזה, במקום אליהם לא יכולים המתחרים והיריבים להגיע, ולשמר את האחריות לתפעול המשאבים בידי אנשי IT מטעם הארגון.

לא רק שגישה זו הוכחה כלא יעילה וחדירות זדוניות לשרתים ארגוניים התרחשו על בסיס כמעט יומיומי, היא גם הוכחה כלא משתלמת מבחינה פיננסית, כאשר כל עלויות הרכישה, התפעול, העדכון והתחזוקה השוטפת רבצו על כתפי הארגון, וגבו מחיר בזמן, בכוח אדם ובכסף. הוצאות אלה כרסמו בתקציב הארגון, בין אם נעשה שימוש יעיל ומלא בשרת ובין אם לאו.

הקביעה החד משמעית של הדרג הניהולי בארגון “אף אחד לא יגן על המשאבים שלנו טוב כמונו” התחלפה תוך מספר שנים בשאלתם של מנהלי ה-IT “מי יכול לספק לנו את המשאבים הללו בדרך הבטוחה והמשתלמת ביותר?” כאשר שאלות ספציפיות הנוגעות לפרטים טכניים, כמו לאיזה שירותי ענן זקוק הארגון, מהי רמת האבטחה הנדרשת, או איך משפיעה הרגולציה הנדרשת מארגון זה או אחר על היכולת להשתמש במחשוב ענן לעסקים, עולות לסדר היום האסטרטגי הארגוני.

מחשוב ענן

מבט מעל על מחשוב הענן

בנוסף לסוגי שירותי הענן השונים המוצעים לארגונים, ישנה חלוקה נוספת, נפוצה לא פחות, אשר מחלקת את מחשוב הענן על פי רמת הפרטיות שמקבל הארגון-הלקוח. שלושה הסוגים, על פי חלוקה זו הם:

הענן הציבורי (Public Cloud) במצב זה, הענן/השרת אשר יושב בחוות השרתים משרת מספר ארגונים.

הענן הפרטי (Private Cloud) ענן/שרת המשרת ארגון אחד בלבד. במקרים כאלה הוא עשוי להיות ממוקם בשטח הארגון או אצל ספקית שירותים חיצונית, כשהוא מנוהל על ידי הלקוח, חברה מקצועית מטעמו או על ידי ספקית השירות.

הענן ההיברידי – ענן המשלב בין שני הסוגים הקודמים. נחשב למתאים במיוחד לארגונים בהם יש מידע ונתונים ברמות שביניהן פער גדול של רמות אבטחה נדרשות (למשל, חומר המסווג כסודי מול חומר הנוצר בפעילות שוטפת של הארגון ורובו איננו רגיש) ולארגונים אשר עושים את צעדיהם הראשונים בתחום מחשוב ענן. עוד יעיל סוג זה של ענן עבור ארגונים הזקוקים לגיבוי לצורך DR, ארגונים המצויים בשיתופי פעולה חיצוניים (עם גופים כבתי תוכנה או מפתחים שאינם עובדי הארגון), ונדרשים לתת להם גישה לשרתים.

מחשוב ענן

שירותי מחשוב ענן של MedOne

שיתוף הפעולה בין MedOne לחברת Dimension Data (חברת הבת של חברת הטלקום הגדולה בעולם – NTT), הציג בפני הארגונים הישראליים את יתרונותיו הרבים של מחשוב ענן. ענן ה-MedOneCloud שלה מציע לארגונים בכל גודל פתרונות ענן, ביניהם:

One Stop Shop – יכולותיה המגוונות של MedOne מאפשרות ללקוחות MedOneCloud לקבל את כל שירותי מחשוב הענן מגורם מקצועי אחד.

שירותי מחשוב ענן (היברידי וציבורי) – אשר ממוקמים במספר אתרי DataCenter תת-קרקעיים המאובטחים בקפידה בתוך גבולות ישראל.

פורטל Self Service – אשר מאפשר ללקוחותיהשל MedOne גמישות ופעולה עצמאית בזמן אמת לצורך הגדרת והקצאת משאבי המחשוב, האחסון, הגיבוי, תשתיות התקשורת ואבטחת המידע.

מחשוב ענן

אבטחת מידע תוך עמידה בתקנים בינ”ל מחמירים – MedOneCloud פועל בהתאם לתכתיבי התקנים הבינ”ל מחמירים ביותר ובהתאם להנחיות הרגולציה הרלוונטית בישראל בין תקנים אלה: ISO27001, ISO27799, ISO27017, HIPAA, PCI DSS, תקנות בנק ישראל וכן הלאה, כך שגם ארגונים המחויבים לכך בחוק יכולים לעשות בו שימוש ללא חשש לאבטחת המידע.

MedOneCloud מהווה חלק מרשת בינ”ל – היותה של MedOne חלק אינטגרלי מ-OneCloud, מקנה ללקוחות MedOneCloud אפשרות הקצאת משאבים בכל רחבי העולם, תוך התנהלות חשבונאית מרוכזת ומאוחדת במטבע ישראלי.

המשכיות עסקית (DR) – השילוב בין MedOneCloud ל-Dimension Data פותח בפני לקוחות MedOne מבחר פתרונות להבטחת ההמשכיות העסקית, לחברות המחויבות בכך על ידי הרגולטור בישראל וגם לחברות שאינן מחויבות בכך באופן רשמי, אבל מתנהלות בצורה עסקית נבונה.

תמיכה טכנית בזמינות גבוהה, בעברית ובאנגלית – מוקד התמיכה הטכנית המקצועי של MedOne פועל 24/7/365 ומספק מענה תמיכה בעברית ובאנגלית.

לפרטים נוספים בנושא מחשוב הענן ולכל שאלה או בקשה – אל תהסס ליצור קשר