אחת השאלות החשובות העולות בנושא מאגרי מידע טכנולוגיים עסקיים, ולגביה מתלבטים ארגונים רבים, היא האם כדאי לארגון להשתמש בשירות חיצוני של גיבוי בענן, או שניתן להסתפק בגיבוי מאגרי הנתונים על השרתים בהם משתמש הארגון והמשמשים אותו לעבודה השוטפת.

גיבוי בענן

בעידן הטכנולוגי המודרני, אשר מתפתח כמעט ללא הפסקה, כבר משתמשים בשנים האחרונות בשירותים מסוגים שונים של גיבוי בענן, גם אנשים פרטיים רבים. שירותי Dropbox, i-Cloud, Google Drive ורבים נוספים המוכרים לרבים מאיתנו, מאפשרים למשתמשים הפרטיים לאחסן מגוון סוגי קבצים (כקיבצי וידאו, אודיו, תמונה או טקסט בפורמטים שונים), ישירות ממחשביהם אל נפח האחסון הפרטי שלהם הממוקם בענן ספקית השירות.

בשביל מה צריך גיבוי בענן?

מטרת הגיבוי (או “העלאת” הקבצים, כפי שהיא מכונה לרוב) משתנה בין המשתמשים השונים. קיימים משתמשים שברצונם לשתף קבצים עם משתמשים אחרים (כ-ZippyShare – אליו יכול המשתמש להעלות קבצים מכל סוג המכווצים כ-zip או כ-rar), או משתמשים החפצים לגבות מסמכים וקבצים חשובים “ליתר בטחון” ולשימושם האישי בלבד.

שאלת הכדאיות והנחיצות בשירות גיבוי בענן לארגונים ובעלי עסק, שבה ועולה, מאחר ולא כל אמצעי המתאים למשתמש פרטי, מתאים גם עבור גוף גדול יותר. גופים אלה, מטבעם, מתחזקים מאגרי מידע עצומים בגודלם, בהם חלקו של המידע הוא סודי ורגיש. העובדה שהמידע הינו רגיש בחלקו, וגיבויו באמצעות פלטפורמות הענן אינו מיועד למטרת שיתוף כלל הציבור, מעלים דילמות הנוגעות להתאמתו ויעילותו של שירות כזה עבור המגזר העסקי.

על מנת לענות על שאלה מהותית וחשובה זו, נפתח בהסבר לגבי מקורו ומשמעותו של גיבוי בענן עבור ארגונים ויתרונותיו השונים עבורם.

מהן מטרותיו של שירות גיבוי בענן?

לכל ארגון ובית עסק מאגר נתונים הגדל מדי יום וחיוני מאין כמותו לתפקודו של בית העסק. חשיבות מאגר המידע הזה עצומה, מה שמצריך ארגונים לשמור עליו מכל משמר ולתכנן מראש צעדים לאבטחת איכותו, שלמותו וקלות הנגישות אליו. זאת, על מנת להקטין את הסיכוי לנזק או אובדן אפשריים, אשר עלולים להאט משמעותית (או אפילו לעצור) את העבודה השוטפת.

בעבר, נאלצו ארגונים רבים לרכוש תשתיות יקרות, להעסיק אנשי מקצוע ולהקים מחלקות IT בארגונם, גם אם תהליך הליבה של הארגון אינו קשור לתחום הטכנולוגיה הדיגיטלית. האילוץ נבע מחוסר ברירה. לארגון בצמיחה, ששאף לתהליכי עבודה יעילים ומהירים, היה ברור שמאגר הנתונים שלו חיוני לעבודה השוטפת. בלית ברירה (שנוצרה מחוסר באפשרויות חלופיות), נאלץ ארגון כזה להשקיע משאבים רבים (זמן וכסף) על מנת לשמור על מאגר הנתונים שלו בשליטתו.

גיבוי בענן

ככל שהפכה הטכנולוגיה למתקדמת יותר, כך הפכה העמידה בתנאים ובסטנדרטים החדשניים שהיא מכתיבה למסובכת ויקרה יותר. מצד אחד, מעניקה הצמיחה הטכנולוגית המהירה לארגונים גישה לקהל לקוחות גדול מאי פעם, ואילו מצד שני, היא מאלצת אותם להשקעה כספית עצומה, שמטרתה הגנה על עצמם ועל הקניין הרוחני והאינפורמטיבי שלהם מפני נזקים מסוגים שונים. בין נזקים אלה ניתן למנות גורמים כריגול תעשייתי, נזקי טבע, נזקים בזדון, תאונות ואפילו טעויות-אנוש. השקעה גדולה זו נדרשת גם על מנת להבטיח שהתשתית עליה נשענים מאגרי המידע של הארגון תישאר עדכנית ומתאימה לסטנדרטים הבינלאומיים הנוכחיים.

תוצר לוואי של תנאים לא פשוטים אלה, הוא תהליך ה-DeCentralization שעוברים ארגונים רבים בשנים האחרונות. מדובר בייצוא תהליכי עבודה נלווים אל מחוץ לארגון, במקום ביצוע כל תהליכי המשנה InHouse (לדוגמה, באמצעות מחלקות מקצועיות שונות, שאינן עוסקות בהכרח בתהליכי הליבה הארגוניים, אולם קיימות בארגון כדי לספק תמיכה לשרשרת התפעול המרכזית שלו).

החלופה בשוק המסחרי הבינלאומי, היא שימוש בספקיות ייעודיות חיצוניות לארגון, התומכות בחלקים מתהליכי המשנה העסקיים של הלקוחות שלהן. ארגון היוצר שיתוף פעולה עם ספקית חיצונית כזו, יכול להרשות לעצמו להתמקד בתהליכי הליבה שלו ובשאיפותיו האסטרטגיות העתידיות, ופוטר את עצמו  מההתעסקות ומהשקעת המשאבים בתחומים הרחוקים מהתמחותו המקצועית (כמו למשל אחסון הנתונים שלו וגיבוים).

גיבוי בענן

כאשר מדובר במאגרי נתונים של ארגונים, בתשתיות IT, בפלטפורמות גישה (ובעצם בכל סוג של טכנולוגיה דיגיטלית), ספקיות חיצוניות תהיינה תמיד, כעקרון, עדכניות, חדשניות, מקצועיות ובעלות מסוגלות גבוהה בהרבה מארגון אשר אינו עוסק בנושא באופן מקצועי.

התמקצעות ומסוגלות טכנית הינן חלק עיקרי בסיבות בזכותן טבעי עבור ספקיות טכנולוגיה ממוחשבת (המתמחות בנושאים אלה) להציע כחלק מהשירותים המקצועיים שלהן שירותי גיבוי בענן לקהל העסקי. זאת, במיוחד לאחר ההצלחה הכבירה לה זכו שירותים אלה בנישת השוק הפרטי.

מהם יתרונותיו של שירות גיבוי בענן לארגונים?

גיבוי בענן מעניק לארגונים פתרון למספר גדול של נושאים לגביהם קיימת התלבטות ויתרונותיו רבים:

· פטור מהשקעה בתשתיות, עובדים מקצועיים ומחלקות IT וחסכון עצום בזמן, כסף ומשאבים נוספים.

· פטור מהצורך בשדרוג, עדכון, החלפת רכיבים, הרחבות ובדיקה של התשתית הקיימת שמטרתם להתאימה לסטנדרטים הבינלאומיים המשתנים במהירות.

· מענה לדאגה הקשורה לנזק ואובדן למאגר הנתונים יקר הערך של הארגון, דאגה זו נפתרת על ידי העתקה (גיבוי) של מאגר הנתונים בצורה רציפה משרתיו של הארגון אל פלטפורמת הענן של הספקית או על ידי כתיבת הנתונים ישירות אל פלטפורמת הענן, כשבמקביל, מגובים הנתונים שוב וברציפות לשרתי הספקית.

· פתרון לנושא ההמשכיות העסקית של הארגון והמהירות בה יוכל להתאושש מאסון טכנולוגי אפשרי, שהוא אחד הצעדים להם נדרש כל ארגון בתהליך Disaster Recovery.

· קלות ומהירות של נגישות פנים ארגונית (מחלקותיו, סניפיו ועובדיו השונים של הארגון) המאפשרת שקיפות מידע ורמת עדכון גבוהה.

· גישה רציפה חוץ-ארגונית דו-כיוונית של מורשי כניסה למערכת (משקיעים, בעלי מניות, ספקיו ושותפיו העסקיים של הארגון) המאפשרת שקיפות מידע ורמת עדכון ארגונית גבוהה.

נקודות למחשבה (או – למי משתלם הגיבוי בענן?)

גיבוי בענן מתאים (מעצם תפקידו) לארגונים ובתי העסק הנסמכים על מאגר מידע ממוחשב. אין זה משנה אם הם ממוקדי טכנולוגיה בצורה חלקית (Click & Mortar) או נשענים על מדיה דיגיטלית (מכל סוג שהוא) בלבד (ארגוני Pure Play).

המשתמע מכך הוא, שרובם המכריע של בתי העסק בעולם כיום, ייצאו נשכרים משירות גיבוי בענן (גיבוי בענן אינו מתאים, למשל, עבור חברות חקלאיות שמשתמשות במחרשות ידניות רתומות לשור), במידה והם:

· מחפשים פתרון יעיל לנושא ההמשכיות העסקית שלהם ומבקשים להתכונן מראש לכל מקרה של סיכון אפשרי למאגר המידע שלהם.

· שואפים להתמקד בתהליכי הליבה שלהם ולהשאיר את “כאב הראש” הטכנולוגי למקצוענים.

· מבקשים לחסוך משאבים אבל רוצים (או מחויבים) להישאר מעודכנים טכנולוגית, תוך שימוש בתשתית ייעודית המתאימה לצרכיהם באופן מדויק.

פתרון הגיבוי בענן – Cloud Backup Release 3

פתרון הגיבוי Cloud Backup Release 3 הוא פתרון גיבוי פשוט ויעיל להפעלה, המתבצע ישירות מתוך פורטל הגישה של הלקוח ב-MedOneCloud. פתרון גיבוי זה מאפשר גיבוי מאגר נתונים מתוך השרתים המקומיים המצויים בבעלות הלקוח, או גיבוי אל שרתי ה-Datacenter של MedOne, מתוך פלטפורמת הענן בה משתמש הלקוח כתשתית למאגר המידע שלו.

הפתרון תומך במערכות ההפעלה LINUX ו-Windows (מגרסה 2003 ואילך), ומוצע ב-3 תכני שירות שונים: Essential, Advanced ו-Enterprise, בהם כלולים בין היתר:

· תמיכה בפלטפורמות IaaS (פרטיות, פומביות או אירוח).

· ניטור עומס עבודה בלתי צפוי.

· נגישות אל שרתי הלקוח.

· גיבוי משני בתדירות הנקבעת מראש.

· שקיפות מידע טכני וסטאטוס עבודה בכל זמן נתון ובגישה נוחה למשתמש.

· אפשרות בחירה בין גיבוי קבצים או תיקיות שלמות לנוחות הלקוח.

· דו”חות עבודה שונים (שיחזור, גיבוי, סיכום וכדומה).