האם אתם מכירים את השיקולים החשובים באמת בבחירת ספק הענן הפרטי שלכם?

למרות ששירותי הענן הפרטי נכנסו לישראל באופן תחרותי כבר לפני מספר שנים, והשירות הוירטואלי כבר הוכיח את עצמו כחסכוני ויעיל יותר – עד היום פחות ממחצית מהעסקים והארגונים בישראל עברו לשירותי הענן. התהליכים אמנם בתנופה, אך זהו מספר נמוך ביחס למדינות מערביות אחרות. יתרה מזו – רוב העסקים ברמת SMB שכבר עברו לענן – עשו זאת באופן חלקי ביותר, והעבירו רק כ-30% מהשרתים שלהם לוירטואליזציה.

med-one_logo1 (1)

נתון נוסף, ולא ממש מפתיע, הוא שהשיקול העיקרי בבחירת ספק הענן הפרטי נכון להיום הוא המחיר. הסיבה לכך אינה קשורה רק לחסכון, אלא גם לחוסר ידע ומתן אמון בחברות הענן הפרטי, שכולן מבטיחות ענן מאובטח, זמין ויציב.

רוב הארגונים המבוססים, השקיעו סכומים לא מבוטלים ולא התפשרו על רכישת הציוד היוקרתי ביותר לאבטח את המידע שלהם, כך שהם צריכים לקבל את אותה איכות גם מספק הענן שלהם.

אז מהם הדברים שחייבים לשים אליהם לב כשמחליטים לעלות לענן:

SLA – אם עד היום הארגון קנה לעצמו מערכות שמספקות לו SLA של 99.999%, הארגון לא יכול לרכוש שירותי ענן מספק שאינו מתחייב לספק לו את אותה הזמינות. כדי לייצר זמינות כזו נדרשים פרמטרים נוספים ובהם מיקום הענן ושיקולים הכרחיים נוספים לפני בחירת הספק.

אבטחת המידע – זה הנושא הרגיש ביותר בשירותי הענן הפרטי, וגם הפרוץ ביותר. זה מאד פשוט להעיד על הענן  הפרטי שלך כמאובטח, ואפילו לעמוד ברגולציות בסיסיות, אולם, כדי לאבטח מידע באמת, ספק הענן חייב לעמוד בתקינות כדוגמת CSA Star, ISO 27001, ISO 27799, ISO 27017 ובמבדקים של גופים חיצוניים. זו הדרך היחידה שבה תדעו שהספק לא יכול למכור את המידע שלכם למתחרים, בשביל “כסף קטן”.

Depositphotos_11605796_s-2015

הסכמי מסגרת מול ספק הענן – ההסכמים החוזיים שספקים מציעים חייבים להלקח בחשבון. אם מדובר בהסכמים ארוכי טווח, קל וחומר כאשר מדובר בשימוש בטכנולוגיות הקיימות רק אצל הספק – חתימה על ההסכם יכולה לייצר בעיה גדולה. תארו לעצמכם מצב שבו אתם לא מרוצים משירות מסוים, אך אין לכם אפשרות לוותר עליו או לעבור ממנו כי חתמתם על “הכל או כלום”.

מנגון פיצוי – באותה נשימה וכחלק מההסכם, ספק ענן צריך לדעת להתמודד ולקבל אחריות. במידה והוא אינו עומד בסטנדרטים – חשוב שיהיה מנגנון פיצוי מוגדר. בדרך הזו הספק מחוייב יותר, ויש לו תמריץ להשתפר.

רקע פיננסי – מעבר לחוזים ולמנגנון פיצוי – חשוב מאד לבדוק את הרקע הפיננסי של ספק הענן. כבר היו מקרים שבהם ארגונים גדולים התעוררו לבוקר אחד ומצאו שספק הענן החליט לסגור את העסק והם נשארו ללא מידע וללא יכולת להפעיל את העסק. כדי להמנע ממצבים כאלו ארגונים חייבים לוודא איתנות פיננסית של ספקי הענן הפרטי שלהם.

איך מודדים עלויות – ואם התחלנו בהפחתת עלויות, מן הראוי שגם נסיים בכך: בפאן הכלכלי של הענן – יעילות אמיתית נמדדת על-פי השימוש בפועל. אם ניתנת לכם האפשרות לשלם ע”פ שעה – תוכלו להוריד משאבים בשעות המתות, וכאן החסכון הכלכלי המשמעותי באמת.